SUNDHED I VIRKSOMHEDENS KOMMERCIELLE MINDSET

Hør Kent Jensen og Mads Andreasens, partnere i SUND.dk, holde workshop om sundhed som en del af virksomhedens kommercielle mindset på Arbejdsmiljøkonferencen på Hotel Nyborg Strand:

Vi bruger milliarder på sundhedsindsatser herhjemme, men får vi nok sundhed for pengene? På trods af en voksende interesse i medarbejdersundhed over de sidste 10 år og et stigende fokus på sundhedsprogrammer, forebyggelsesindsatser, sundhedsforsikringer og meget mere, så er den målbare effekt af indsatsen sparsom. Forankringen kniber, uligheden i sundhed stiger og over 15.000 nye går hvert år på førtidspension før tid. Både det offentlige og det private marked er i dag modent til en mere strategisk anlagt sundhedsindsats, som angribes og forankres ud fra et mere kommercielt mindset. Kun ved at ændre den gængse måde at måle effekten af sundhedsindsatserne på, som vi kender det fra de klassiske sundhedstjek, stress- eller trivselsmålinger, til også at fokusere på mere forretningsmæssige performance parametre som produktivitet, højere værdiskabelse eller hvad der ellers må være relevant i den enkelte kommercielle virksomhed, kan vi løfte indsatsen til et strategisk niveau og få lederne til anskue sundhedsinvesteringer som en investering på linje med IT, strategiprocesser mv. Ved at virksomhederne bruger mere tid på forarbejdet og analysefasen, og sikrer sig at lederne har klare roller og forpligtelser, inden de kaster sig ud i store sundhedsinvesteringer, vil de med stor sandsynlighed kunne få langt mere sundhed for pengene.