PENSIONSSELSKAB I KAMP MOD STILLESIDDENDE ARBEJDE

Pensionsselskaberne har disse år et stigende fokus på fordelene ved at implementere fysisk aktivitet på arbejdspladsen. Blandt andre har Danica Pension har meldt sig ind i kampen mod stillesiddende arbejde og de mange udfordringer, som det fører med sig hos deres kunder. Læs mere om Danica Pension i nedenstående artikel fra Børsen.

I SUND.dk har vi også stor et fokus på den aktive indsats på arbejdspladsen. Kontakt os for at høre nærmere om mulighederne for et foredrag eller en workshop omkring den fysiske belastning på arbejdspladsen, samt hvad man kan gøre for at holde kroppen i gang – eller tryk her, hvis du vil læse mere om vores fysiske efteruddannelse, der hjælper jer med at få fysisk aktivitet integreret på jeres arbejdsplads.

Sunde medarbejdere kræver aktiv indsats

Af Christian Bartels, kommerciel redaktør Børsens kommercielle afdeling 26.10.17

Stillesiddende arbejdspladser udgør en stadig større risiko for mistede arbejdsdage grundet fysiske lidelser. Det store problem er, at skaderne ikke kan modvirkes med aktive fritidsinteresser. Derfor bør bevægelse gøres til en del af dagligdagens jobfunktioner, vurderer Danica Pension.

Næsten hver anden ansatte sidder stille på arbejdet i mindst 6 timer om dagen. Faktisk bruger den gennemsnitlige dansker omkring otte timer af døgnet på at sidde ved en computer, foran fjernsynet eller med en kop kaffe, mens avisen læses.

Direkte sundhedsskadeligt

Det er direkte sundhedsskadeligt. Ifølge Verdenssundhedsorganisationen, WHO, er fysisk inaktivitet den fjerde hyppigste årsag til for tidlig død i de lande med de højeste indkomster.

Det hjælper ikke engang, at man går til fodbold eller cykler til og fra arbejde, hvis man mener, at taburetten klistrer for meget i løbet af arbejdsdagen. De otte timer på taburetten vil nemlig stadig være skadeligt for lunger, knogler, led, bindevæv og ikke mindst humøret.

Det stillesiddende arbejde er faktisk hovedårsagen til, at så mange mennesker døjer med rygsmerter, dårligt kredsløb, svage lunger og fedt i blodet, viser undersøgelser foretaget af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

“Der findes en god metode, der kan være med til at gøre stillesiddende arbejde mindre usundt. Rejs dig op!” – Lone Ryberg, chef for skade og helbred, Danica Pension.

I undersøgelserne konkludereres det, at op imod hver anden voksne dansker, har oplevet smerter i nakke- og skuldermusklerne inden for det seneste år.

Manglende aktivitet betyder desuden, at der produceres mere insulin for at modvirke det stigende blodsukker, hvilket i sidste ende kan være med til at forårsage type II diabetes. Endelig skal det pointeres, at det er direkte fremmende for humøret, at der tilføres frisk ilt til hjernen, hver gang man bevæger sig.

Motion skaber koncentration, men…

Jævnlig motion er med til til at øge koncentrationen og dermed hvor længe, man kan sidde foran sin computer. Men det kan ikke kompensere for, at inaktivitet skader vores helbred.

“Der findes en god metode, der kan være med til at gøre stillesiddende arbejde mindre usundt. Rejs dig op!,” forklarer Lone Ryberg, der er chef for skade og helbred i Danica Pension.

Hun henviser til, at det er 100 pct. mere sundt at røre sig bare en anelse under arbejdet, end slet ikke at røre sig. Hun henviser desuden til, at forbrændingen af kalorier i gennemsnit stiger med 30-50 pct., når man står op i stedet for at sidde ned.

Det svarer nogenlunde til at forbrændingen øges med 60 kalorier i timen.

At stå op og arbejde i en time svarer altså til;

– 14 minutters gåtur – 14 minutters yoga

– 10 minutters fitness – 5 minutters løbetur

– 5 minutter på cykel

– 5 minutters fodbold, håndbold eller andre boldspil

Stå op til et helt maraton

Den daglige aktivitet kan sættes i forhold til den præstation, der kræves ved at løbe et maraton. Et maraton kræver, at man løber 42,195 meter. På den strækning forbrænder en maratonløber i gennemsnit omkring 3000 kalorier, hvis løberen vejer 70 kilo. Omregnes denne anstrengelse til, at man står op i ca. tre timer om dagen på sit arbejde, svarer det til, at man i princippet løber et maraton hver femte uge. Tre timers stående arbejde hver dag, kan med andre ord omregnes til 8-10 maratonløb om året.

Hvis du vejer mere end 70 kg forbrænder du naturligvis mere end 600 kalorier om ugen ved tre timers daglig opretstående arbejde.

At den daglige anstrengelse, ud over at forlænge levealderen, også medvirker til at holde livskvaliteten oppe i flere år, kan kun betragtes som en ekstra bonus.

Produceret af Børsens kommercielle afdeling 26.10.17 i samarbejde med Danica Pension